fbpx

China en Japan oktober 2017

Tokyo

We zijn een beetje in de war met de dagen. Gisterenmiddag zijn we vanaf Schiphol vertrokken, nu is het donderdagavond, maar door het tijdsverschil hebben we er eigenlijk één lange dag van gemaakt. In het vliegtuig hebben sommige gasten wel even gedut, maar een groot deel van de groep heeft niet geslapen. Het was een rustige vlucht trouwens, daar kon het niet aan liggen. Maar bij een middagvlucht is de slaap moeilijk te vatten.

Na aankomst (warm, 27 graden) wacht onze gids Yumi op ons. Of als we haar aanspreken zeggen we Yumi-san, op respectvolle Japanse wijze. Hoewel we wat last hebben van de jetlag, gaan we vandaag zoveel mogelijk zien van Tokyo. De douaneformaliteiten gaan snel. Het is anderhalf uur rijden en als we in de stad aankomen is het toch al bijna lunchtijd. We hebben daarom eerst een echte tempura-lunch. Verschillende groenten en vissoorten zijn in beslag gewenteld en daarna gefrituurd. Het is even wennen en hoewel iedereen keurig met stokjes probeert te eten, zijn we toch blij met de nagebrachte vorkjes. Hierna lopen we door de smalle straatjes van Tokyo. Zeer fotogeniek allemaal. Na een korte wandeling arriveren we bij het Sensoij-tempelcomplex. Het intrigeert hoe de bezoekers er voorspellingsbriefjes kopen en die met wierook aansteken om er goede wensen mee te doen. Ook kun je je gezicht en handen reinigen en het ritueel van de buiging met twee klapjes in je handen doen voor een zegen of wens.

Na hier rondgekeken te hebben vervolgen we onze busrit naar Tokyo Tower, een kopie van de Eiffeltoren. We gaan naar het observatie-platform en hoewel het wat heiig is, kunnen we de stad goed overzien. Yumi vertelt veel over de cultuur maar ook over het dagelijks leven. Zo heeft Japan een enorme bevolking en dus chronisch ruimte tekort. Hotelkamers en huizen zijn daarom klein (en prijzig). En zo mag een overledene hier niet begraven worden, maar alleen gecremeerd.

Hierna rijden we naar de Ginza, zeg maar Times Square van Tokyo. Hier maken we een stop van ruim een half uur. Vervolgens rijden we via het koninklijk paleis en de omliggende tuinen naar de wijk Shinzuku, waar ons hotel gelegen is. Hoewel er in de bus af en toe een oogje is dichtgedaan hebben we het toch goed volgehouden en er een mooie dag van gemaakt.

We spreken af om om 19.00 uur nog even wat te eten (voor wie wil) alvorens we gaan slapen. Ondanks de moeheid zitten we nog met 9 doorzetters aan tafel. En dan eerst slapen!

Bezoek aan Mount Fuji

Met hernieuwde energie vertrekken we vandaag tegen 09.00 uur bij ons hotel. Het is jammer genoeg regenachtig en mistig. We gaan vandaag naar Mount Fuji maar de vraag is of we er iets van gaan zien. In elk geval is het interessant om ook iets van het land buiten Tokyo te zien, dit groene berglandschap beslaat maar liefst 70% van het land Japan. Onderweg geeft onze gids Yumi ons Japanse les en geeft nog meer informatie over haar land. Ook laat ze iets zien van het Japanse schrift, de tekens zijn hetzelfde als in China en Taiwan, de betekenis kan overigens een heel andere zijn!

Het is overigens een prachtige tocht. Na een korte stop onderweg arriveren we tegen 11.00 uur bij het bezoekerscentrum van Mount Fuji. De vulkaan kunnen we helaas nog niet zien maar door de wolken kunnen we op een bepaald moment toch iets van de contouren zien. Gelukkig draait er een mooie film van het ontstaan van Mount Fuji in het bezoekerscentrum en staat de vulkaan ook op een biljet van 1000 yen (ongeveer 7,50 Euro) zodat we een idee krijgen. We moeten gewoon nog eens terug naar Japan. De koffie smaakt hier op dit tijdstip overigens ook prima!

Op weg naar Hakone vertelt Yumi weer verder, over de bloesem van de Japanse kers, over het schoolsysteem en over de tsunami en het waarschuwingssysteem van de overheid.

In Hakone lunchen we aan één van de 5 meren die door de lavastroom ooit gevormd zijn. De natuur is prachtig. Vanochtend is het nog grotendeels droog gebleven maar na de lunch komt het echt met bakken uit de lucht. De shrine van Kamalura slaan we daarom over (we gaan in Kyoto over een paar dagen nog de grotere versie zien). Vanwege de mist en de regen kiezen we voor de snelste weg naar de haven van Yokohama, waar de Volendam op ons ligt te wachten.

We komen er even na 16.00 uur aan. De inscheping gaat supersnel en iedereen gaat richting de hut. Straks om 19.00 uur de veiligheidsoefening en dan vertrekken we om 20.00 uur.

De miljoenenstad Osaka

Vroeg in de ochtend komen we aan in de miljoenenstad Osaka. Onze gids Chitato, die zich voor het gemak Daisy laat noemen, wacht al op ons. We brengen vandaag een bezoek aan de oude keizerstad Kyoto, ooit de hoofdstad van Japan. In de tweede wereldoorlog is deze stad een bombardement bespaard gebleven, vanwege het unieke culturele erfgoed.

Ons eerste bezoek betreft het Gouden paviljoen van de Kinkaku-Ji tempel. Dit was een met bladgoud bezet paviljoen, gebouwd als huis voor gepensioneerde shoguns en ligt prachtig aan een mooie vijver in een prachtige tuin. Door een jaloerse en geesteszieke priester werd het paviljoen in 1950 in brand gestoken. In 1955 werd het herbouwd, wederom voorzien van bladgoud en dat is het huidige paviljoen. We zijn hier niet de enige bezoekers, het is naast een belangrijke bezienswaardigheid voor toeristen ook een populair zondagsuitje voor Japanners. In de tuin is ook een graftombe voorzien van een pagode met een slang. Het pad loopt er niet dicht langs, omdat de Japanners geloven dat je dan de kwade geesten in beweging zet. Als laatste is er een theehuis waar alleen de Japanse keizer thee mocht drinken, thans is het niet meer als zodanig in gebruik.

Na onze wandeling in de tuin gaan we terug naar de bus en vervolgen we onze tocht naar de tempel Kiyomizu-dera. De tempels behoren bij het boeddhistische geloof, de shrines bij het shintoïsme. Hier zijn diverse pagodes, o.a. de hoogste van Japan en de gebouwen zijn allemaal oranjerood geschilderd en zien er zeer verzorgd uit. Ook hier kun je jezelf reinigen en wensen doen. De keizerin heeft in het woud vlakbij een pagode laten bouwen als dank voor het krijgen van een baby, nadat ze eerder op deze plek om een zwangerschap had gebeden. Deze pagode ligt prachtig en het wandelpad er naar toe biedt zowel een mooi beeld van Osaka als van de tempel.

Lunch is vervolgens in een lokaal Japans restaurant, we eten er een traditioneel kipgerecht wat op tafel boven een spititusvlam gaart. Het is ongelooflijk hoeveel mensen hier op een klein oppervlak kunnen eten. We drinken ook hier weer groene thee bij de maaltijd.

Vervolgens worden we verrast door het bijzondere Inari shrine, gewijd aan de Shinto-god van de rijst. Vossen waren de boodschappers van de Inari en deze zie je hier dan ook veelvuldig. De shrine behoort tot de bekendste shintoïstische heiligdommen in Kyoto. Hier is een galerij overdekt door duizenden scharlakenrode poorten (torii), die allen zijn gedoneerd door personen, families of bedrijven. Deze poorten slingeren over een 4 km lang pad de berg op, die zelf 233 meter hoog is. Een heel bijzondere plek waarvan iedereen onder de indruk is.

We rijden terug naar Osaka en rijden door het moderne zakengedeelte. De snelweg (op palen) kronkelt tussen de wolkenkrabbers door naar de zogenaamde floating garden. Nee niets met bloemen, maar een observatorium op 170 meter hoogte. We hebben er een fantastisch uitzicht over Osaka en de Osaka-baai terwijl het donker wordt en we Osaka ook verlicht nog kunnen zien. Een mooie afsluiting van een intensieve dag!

Indrukwekkend Nagasaki

Vandaag ligt het ms Volendam in Nagasaki. Deze stad heeft van oudsher een band met Nederland. Doordat de Nederlanders de enige waren die zuiver handel wilden drijven en geen geloof wilden verkondigen, zijn ze hier voor meer dan 250 jaar als enige volk welkom geweest om handel te drijven.

Nadat we in de bus gezongen hebben voor een jarige in onze groep, beginnen we met een tocht per kabelbaan naar het uitkijkpunt met panoramisch uitzicht over Nagasaki. Volgens de Werelderfgoedlijst van Unesco is dit het op twee na mooiste panorama, na Monte Carlo en Hongkong. We maken er veel foto’s! We zien van boven al het VOC stadje Dejima liggen, waar we daarna een bezoek brengen. Vanuit dit ommuurde eilandje werd destijds de handel gedreven vanaf 1641. Het was 520 meter in omtrek en het aantal mensen dat er verbleef was tussen 10 en 20. Militairen of zeelieden trof je er niet aan. Japanners mochten zelf geen handel in het buitenland drijven en andere nationaliteiten mochten niet in Japan komen. We bekijken het gerestaureerde stadje, alles is mooi in beeld gebracht inclusief gevulde pakhuizen en gedekte tafels uit die periode. Het is een mooi straatje met de houten handelshuizen aan weerszijden. Erg leuk om hier de Nederlandse roots terug te vinden. Onze Japanse gids Fumiko vindt het dan ook een eer om ons rond te leiden.

En dan staat het bezoek aan het Atoommuseum, Ground Zero en het Vredespark op het programma. Want 3 dagen na de atoombom op Heroshima is in Nagasaki de tweede atoombom gedropt, waarna de Japanners zich onvoorwaardelijk overgaven. Het museum is zeer indrukwekkend , we kunnen er aan de hand van materialen, foto’s en filmmateriaal goed waarnemen wat de atoombom van 9 augustus 1945 Nagasaki en de verre omstreken heeft aangedaan, direct en indirect.

Ground Zero, de exacte plek waar de bom viel, is eveneens bijzonder met een monument, net als het naastgelegen Vredespark, waar diverse beelden en sculpturen staan in het teken van voortdurende vrede.Het is een mooi aangelegd complex in het centrum van Nagasaki en iedereen is onder de indruk.

Via de ‘Nederlandse heuvel’ rijden we terug naar de haven. Er hebben veel Nederlanders gewoond in Nagasaki, maar tegenwoordig niet meer zoveel. Fumiko vertelt nog een aantal wetenswaardigheden en dan arriveren we bij het ms Volendam. Het is onze laatste Japanse haven en dus moeten alle gasten gecheckt worden door de douane. We hebben nu twee zeedagen voor de boeg en gaan ons voorbereiden op China!

De Chinese muur

We zijn in China. Om 07.00 uur komen we aan in de haven van Tianjin. We hebben geluk, we mogen als eerste groep van boord richting de immigratie en moeten ons om 07.45 uur verzamelen. Vanaf dat moment moeten we helaas nog een uurtje geduld hebben voordat de Chinese autoriteiten groen licht geven. Procedures zijn hier strikt en het heeft geen zin er tegen in opstand te komen. Onze security officier Mitchie komt ons uiteindelijk halen. Elk paspoort en elk visum moet persoonlijk geverifieerd worden. Het lukt en om 09.15 uur ontmoeten we onze gids Dennis.

We gaan op weg naar de Chinese muur. Het is mistig en als gevolg daarvan wordt het hele verkeer op de snelweg stil gezet. Dat is hier heel normaal. Later zijn er diverse security checks. Men is hier eerder bang voor protesten tegen de regering dan voor de huidige vormen van terrorisme. We hebben alle regels en checks te nemen zoals ze zijn. Gelukkig hebben we hier twee dagen en hoeven we vanavond niet terug te tijden naar de haven van Tianjin. Intussen vertelt Dennis ons over China, over het leven en ontwikkelingen. In Beijing wordt deze week het partijcongres van de Communistische partij gehouden. Hier zullen ruim 2.300 afgevaardigden aanwezig zijn. Reden waarom de fabrieken al een week geen uitstoot van gassen mogen veroorzaken om de smog zoveel mogelijk tegen te gaan en de stad op z’n mooist te tonen.

De geschiedenis van de muur is een heel interessante, in verschillende tijdperken is er aan gebouwd. Het grootste deel van muur is gebouwd tijdens de Ming-dynastie tussen de 14e en 17e eeuw en moest het keizerrijk beschermen tegen vijandige nomadische ruitervolken. Uiteindelijk redde de muur de Mingdynastie niet. De muur is op verschillende punten beschadigd maar de overblijfselen zijn in 1987 toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst van Unesco.

We arriveren er tegen half 2, daarom gaan we eerst lunchen in een klein dorpje. Vrouwen verkopen er fruit en groente, dit levert kleurrijke foto’s op. Na de lunch gaan we met de bus naar de Main Entrance of the Great Wall. Met de shuttlebus gaan we naar de kabelbaan en met de kabelbaan gaan we naar de muur. Er komen nog wel wat trappen en hoge treden aan te pas. En dan staan we erop, bij wachttoren 14. Voor velen is het toch een bijzondere ervaring. Eens in je leven moet je op de Chinese muur staan. We hebben er een uur de tijd dus we kunnen er rustig een wandeling maken naar de volgende wachttoren(s) en foto’s nemen. Als we uiteindelijk met de kabelbaan naar beneden gaan en nog even tijd besteden in de winkeltjes wordt het al donker.

De rit naar ons hotel in Beijing duurt vervolgens ruim anderhalf uur. Wat een imposante stad. Veel gebouwen zijn verlicht, volgens onze gids meer en feller vanwege het congres van de Communistische partij. Beijing moet zich deze week van zijn mooiste kant laten zien. Als we in het prachtige Regent hotel zijn aangekomen, gaan we met 10 gasten nog een hapje eten in een straatje achter het hotel. Wij spreken geen Chinees, de bediening spreekt geen Engels. Met handen en voeten krijgen we toch verschillende gerechtjes op tafel (al is het voor sommigen iets anders dan ze verwachten). Het afrekenen is helemaal een uitdaging, maar het lukt. Iedereen zoekt snel de hotelkamer op want morgen wacht ons weer een intensieve dag!

Fantastische dag in Beijing

We hebben nog een hele dag om de hoogtepunten van Beijing te bekijken. Om het maximale uit deze dag te halen, vervroegen we de vertrektijd naar 07.45 uur. Je bent tenslotte niet elke dag in Beijing.

Dennis staat alweer klaar met onze bus. Hij heeft al vroeg geïnformeerd welke invloed het congres op onze dag zal hebben. Er was gisteren namelijk sprake van het afsluiten van het Tiananmenplein, dat zou erg jammer zijn, maar hij heeft ook al een alternatief programma klaar. Gelukkig blijkt het plein toch grotendeels open te zijn en dat wordt onze eerste stop. Hier heeft Mao in 1949 de Volksrepubliek China uitgeroepen en vonden in 1989 de beroemde demonstraties plaats, een beeld wat velen van ons nog bij staat. We worden aan de rand van het plein afgezet en beginnen onze wandeling. Dennis geeft uitleg bij de verschillende gebouwen en symbolen. We zien ook het imposante gebouw waar het congres van de Communistische partij gehouden wordt. Er is veel politie op de been. Als we aan het einde van het plein, waar de beeltenis van Mao hangt, een groepsfoto maken en daarbij het logo van Dock C CruisePartners is beeld is, komt een politiebeambte op ons af. Het fotograferen met een logo erbij is niet toegestaan. Voor onze veiligheid! De werkelijke reden is (zo vertelt Dennis later) dat niets de aandacht van Mao mag afleiden of aan deze leider gekoppeld mag worden. Waar de politieagent bij staat, moeten we alle foto’s wissen. We staan er allemaal met verbazing naar te kijken!

Tijd voor de Verboden Stad, van waaruit de Chinese keizers van de Ming en Qing-dynastie hun rijk bestuurden. Het was de residentie van 24 achtereenvolgende keizers en bestond uit het Binnenhof waar de keizer woonde en het Buitenhof, waar de hofhouding woonde. Er woonden in totaal ongeveer 1000 mensen in de stad, die geheel zelfvoorzienend was tot en met het opvangen van regenwater aan toe.

Vanaf het plein moeten we een aantal poorten door voordat we in de buitenste schil van het complex zijn. Van daar wandelen we onder leiding van gids Dennis steeds dieper de ‘stad’ in. De paviljoens en pleinen zijn overweldigend. De kleuren en versieringen zijn heel bijzonder, er wordt veel gefotografeerd en gefilmd. Dennis stopt op elk plein een aantal keren om te vertellen over het leven van de keizer en zijn gevolg en de tradities van die tijd. Uiteindelijk komen we bij het keizerlijk paleis, zijn kleedhuis en zijn residentie. Het is allemaal groots en statig, pracht en praal. Aan het einde van de ochtend zijn we allemaal vol indrukken.

We rijden naar een traditioneel Chinees wijkje waar we langs kleine woonhuisjes lopen. Het aantal elektriciteitskabels aan de gevels verraadt hoeveel gezinnen nog achter de eerste gevel wonen. Het is zeer eenvoudig, een eigen toilet heeft men er niet, de hele wijk heeft samen een openbaar toilet. Als we de straatje doorgelopen zijn komen we op een plein aan het water. In een traditioneel restaurant genieten we van een hele goede lunch met lokale specialiteiten zoals Peking-eend, maar ook andere heerlijke gerechten. Een prima maaltijd!

Na de lunch staat er een bezoek aan de Tempel van de Hemel op het programma. Dit complex ligt in het zuiden van de stad. Hier leidden de keizers van de Ming-dynastie een plechtige ceremonie, waarbij ze als bemiddelaar tussen de goden en de aarde offers brachten. We wandelen door het park naar het tempelcomplex. Het park heeft een belangrijke functie voor de oudere lokale bevolking. Ze worden elke ochtend uitgenodigd voor tai chi oefeningen en spelen hier kaart en andere spelletjes met elkaar. Bij de tempel zelf zijn we weer onder de indruk van de kleuren en vormen, het plein dat als een ring rond de tempel ligt en de bijgebouwen, waar de ‘lagere’ goden aangeroepen konden worden. Het is een prachtige afsluiting van ons bezoek aan Beijing.

Onze dag is nog niet om. We worden aan het einde van de middag maar het station gebracht. Met de ‘bullet train’, de hoge snelheidstrein reizen we van Beijing naar Xi’an. Het is een heel bijzondere ervaring om op een station te lopen en niets van de borden en schermen te kunnen lezen. Gelukkig is Dennis ook nu nog bij ons. Met vereende krachten komen we als één groep bij en in de trein. Het ziet er van binnen uit als een vliegtuig. Buiten de stad halen we een snelheid van rond de 300 km per uur en leggen zo in een paar uur tijd een afstand van 1100 km af naar Xi’an, waar we morgen het Terracotta leger gaan bezoeken. Na aankomst staat onze nieuwe gids Kenny op ons te wachten. Ook hij spreekt heel goed Engels. Met de bus worden we naar ons hotel gebracht. Het was een lange dag en we zoeken dus snel onze kamers op.

Xi’An by night

Er staat ons een bijzonder avond te wachten. We vertrekken per bus door het mooi verlichte Xi’an (het wordt vanaf half 6 donker) naar het theater, waar we eerst genieten van een heerlijke maaltijd. Daarna gaan we naar de theaterzaal. Over het indelen van een theaterzaal hebben de Chinezen andere ideeën dan wij, maar de voorstelling is boeiend van het begin tot het einde. De kostuums en verschillende decors zijn schitterend. De geschiedenis van de Tang-dynastie wordt in 5 bedrijven ‘gespeeld’ in dans-en ballet. De muziek wordt door een live orkest verzorgd. Het is fijn dat we in de afgelopen dagen al zoveel hebben gezien en gehoord hebben over de verschillende dynastieën en het leven van de keizer en het hof. Want tezamen met de decors en de dans zien we het allemaal voor ons. Het wordt prachtig verbeeld en alle gasten genieten.

Na de voorstelling gaan we terug naar ons hotel. Maar niet zonder een rit langs de stadsmuur, de zuidelijke toegangspoort en de klokkentoren. Alles is prachtig en sfeervol verlicht. Een mooie afsluiting van ons verblijf in Xi’an. Morgen vliegen we naar Qindao en schepen we weer in aan boord van onze vertrouwde ms Volendam.

Shanghai

In de vroege ochtend zijn we aangelegd aan ‘the Bund’, de oever van de Huangpu-rivier, een zijtak van de Yangtse-rivier. We zien wolkenkrabbers en futuristische torens rondom ons, terwijl we even verderop historische gebouwen zien, die financiële instanties huisvesten. We maken er een intensieve en mooie dag van. We beginnen met een tocht naar Zuijaojao, een waterstadje net buiten Shanghai, ook wel Oriëntaals Venetië genoemd. Aan de smalle grachten liggen schattige pandjes met leuke balkonnetjes. In de meeste huisjes is een winkeltje gehuisvest. Ze verkopen hier fruit, kruiden, kreeft, varkenspoten, etenswaren waarvan we absoluut niet weten wat het is en ontelbare souvenirs en sieraden. Eerst maken we een tochtje in één van de houten bootjes, wat schilderachtige plaatjes oplevert. Als we even verderop weer aan land gaan, hebben we eerst de tijd op te winkelen. Er gaat gejuich op! Voor shoppen is niet altijd tijd. De bezienswaardigheden slokken vrijwel alle tijd op. Maar nu is het tijd voor een inhaalslag: er worden sieraden, souvenirs en cadeautjes voor (klein)kinderen gekocht. Daarna gaan we lunchen. Weer komen er allerlei heerlijke schotels op tafel. Net als in de andere Chinese restaurants tijdens onze reis krijgen we bier, cola en thee. Veel van onze gasten vragen water, dat wordt wat vreemd gevonden. Na de lunch wandelen we terug naar de bus. De bruggetjes en grachten zien we nu van de andere kant. Het levert weer vele mooie plaatjes op.

Als we terug zijn in Shanghai neemt onze gids Wilson ons mee naar de Franse wijk voor een korte wandeling. Deze wijk dateert uit de 19e eeuw. De gevels zijn beschermd stadsgezicht, in de meeste panden huizen nu fancy modehuizen zoals Hermes en Gucci. Het is dan ook hip en trendy stukje Shanghai waar het allemaal gebeurt. Het is er erg druk en levendig.

Doordat de bus vanochtend later arriveerde dan gepland, wordt de volgorde van ons middag-programma iets anders en wordt er iets aan toegevoegd: een show van de beroemde acrobaten. Deze acrobaten hebben wereldwijde faam en we krijgen dit aangeboden in een klein theater. Het bestaat uit verschillende acts en het boeit van het begin tot het einde, zeker als één van onze gasten op het podium gevraagd wordt voor een act met vlijmscherpe messen. Gelukkig verlaten we allemaal heelhuids het theater en dan gaan we dineren op de Bund, op de 7e verdieping van een historisch pand. Het is inmiddels donker en alle gebouwen zijn spectaculair verlicht in vele kleuren en met bewegende beelden. We hebben een fenomenaal uitzicht over de stad. Ook de Volendam kunnen we zien liggen.

Nog meer panorama’s wachten ons tijdens de boottocht op de Huangpu-rivier. Dit is het slotstuk van onze mooie en intensieve dag in Shanghai. We varen langs de Volendam en maken veel foto’s in combinatie met de skyline.

Na ruim 12 uren onderweg zijn we rond half 11 terug bij het schip. Vanwege ons vroege vertrek morgen moeten we de koffers nog pakken. Twee van ons blijven nog twee weken langer aan boord (langs Taiwan, Filipijnen en Hongkong), twee andere gasten vliegen nog door naar Australië voor familiebezoek. Het was een intensief programma, we hebben veel gezien van Japan en China. We hebben veel gehoord; over het dagelijks leven, het verkeer (!), maar ook over de cultuur van beide landen. Morgen vliegen we terug naar Amsterdam en kunnen we bijkomen van alle indrukken!

Bekijk hier de begeleide cruisetour naar China en Japan in oktober 2018

Inschrijven voor onze nieuwsbrief

Wilt u de laatste cruise-aanbiedingen en kortingen niet missen? Laat dan uw emailadres achter en blijf op de hoogte van onze acties! U ontvangt bovendien € 25 korting op uw eerste boeking.