fbpx

China en Japan oktober 2018

Dag 1 en 2

Na een ca. 11 uur durende vlucht zijn we de ochtend na ons vertrek vanuit Amsterdam aangekomen in Tokyo. Ons eerste doel……. op zoek naar koffie! Laat er nu net naast het hotel een leuke plek zitten voor koffie dus onze wens is snel in vervulling gegaan. s’Avonds eten we in een heerlijk restaurant waar we zelf onze 7 soorten steak (gelukkig dungesneden) mogen bereiden. Een avondvullend programma maar dat kwam goed van pas want wakker blijven is niet gemakkelijk zo de eerste dag!

Dag 3 – Tokyo

Na het ontbijt vertrekken we voor onze stadstour door Tokyo. We bezoeken de Tokyo Tower vanaf waar we een schitterend uitzicht over de stad hebben. Aansluitend volgt onze lunch. We zijn al het idee gewend dat de meeste restaurants niet op de begane grond gelegen zijn. Met de lift naar 9de verdieping is heel gebruikelijk hier. En voor onze lunch moeten we naar de 7de verdieping. Schoenen uit bij binnenkomst en krijgen een verassende Japanse maaltijd geserveerd. Wij vroegen ons af of we een volgorde moeten volgen maar nee hoor je eet alles door elkaar. We lopen naar de Sensoij tempel. De meest bekende tempel van Tokyo en dat merken we. Het is er druk maar overzichtelijk en zien ter plaatse nog een trouwerij in lokale klederdracht. We wandelen door het park van de keizerlijke familie voor we terugkeren naar het hotel.  s’Avonds dineren we in een Teppenyaki restaurant tussen de locals en maar hebben diverse dingen uitgeprobeerd. We hadden geen keuze want de kaart was in het Japans. Maar we zijn zeker een ervaring rijker!

Dag 4 – Tokyo- Yokohoma

Na het uitchecken verlaten we Tokyo en rijden richting Mount Fuji waar we het bezoekerscentrum bezoeken. Dit is nog een aardig stukje van de vulkaan gelegen. Jammer maar vanwege de bewolking zien we de berg met zijn hoogte van 3776 meter niet. We maken een stop bij Oshino Hakkai Park. Een klein dorpje dat leeft van het toerisme vanwege de natuurlijke bronnen. We lunchen in Hakone, al sinds de 19de eeuw een bekend kuuroord. We bezoeken de Owaku Danidal Vallei waar we de bronnen zien en ruiken en eten zelfs nog zwart gekookte eieren. Ik heb de chocolade versie gekocht. Deze smaken beter dan de echte eieren. Per gondel gaan we naar beneden en aansluitend vervolgen we onze weg naar Yokohama om aan boord te gaan van de Westerdam van Holland America Line. Ons aangename verblijf voor de komende 2 weken.

Dag 5 – Shimizu

We hebben een druk schema voor de boeg! Onze eerste “ vrije” zeedag is pas over een week. Vandaag een leuke excursie vanuit Shimizu. We hebben geluk want vandaag zien we Mount Fuij wel liggen. Een plaatje waard met het schip erbij. We gaan per gondel naar Kunozan Toshogudie, deze werd gebouwd door de 2de shogun van Edo. Een bijzondere kleurrijke tempel die vanaf zeeniveau te bereiken is via 1200 traptreden. Aansluitend bezoeken we de archeologische site Toro met oude huizen zoals de bevolking vroeger leefde en we zien ook hoe men rijst verbouwde. Het Shizuoka City Toro museum kunnen we ook zelf dingen uitproberen. Via de kustweg rijden we terug naar ons schip.

Dag 6 – Kyoto

Vandaag vroeg op want we hebben een lange dag in Kyoto voor de boeg. Kyoto is de oude keizerlijke hoofdstad. Onze eerste stop is bij de Golden Tempel (Kinkaku – ji tempel). Jammer genoeg zijn we niet de enige gasten. Aansluitend gaan we lunchen boven het station en kunnen tijdens onze heerlijke Japanse lunch ook genieten van een schitterend uitzicht over de stad. Vanwege ons drukke programma en de drukte in de stad passen we in overleg ons programma aan.  We gaan naar de Sanjusangen-do Tempel. We staan daar oog in oog met 1001 beelden van Kannon (godin van de genade). Heel interessant en verrassend met name door de afwisseling van de diverse tempels die we bezoeken. We sluiten Kyoto af met Fushimi Inari Taisha Shrine.  Bijzonder door zijn talloze torri (rode poorten) waar we onderdoor wandelen. Er zijn veel studenten in de stad die in traditionele kleding lopen. Ook als toerist kunt u een kimono huren voor de foto maar u kunt er ook in rondlopen.

Dag 7 – Beppu, Japan

Vandaag staat Beppu op het meest zuidelijke eiland Kyushu op het programma. Een aantal onder ons wil graag een rustdag houden vandaag. Samen met een van onze gasten besluiten we samen Beppu te gaan verkennen. Per taxi gaan we naar de 8 Hells (hotsprings) waarvan we er 2 bezoeken. De Onishibozu Jogoku met zijn mud-pools en Umi Jigok. We wandelen een stuk en nemen ook de lokale bus. Ook weer een bijzondere ervaring. Je stapt in het midden van de bus in en verlaat de bus aan de voorzijde en dan betaalt u pas de rit bij de chauffeur. We sluiten onze dag af in de Takagaware Onsen waar we beide genieten van een warm zandbad. Weer een hele ervaring rijker keren we terug naar het schip!

Dag 8 – Fukoaka (Hakata), Japan

Tussen 06.30 – 08.00 uur varen we vandaag door de mooie smalle doorgang de Kanmon Strait. Een smal gedeelte wat op enkele plaatsen maar 700 meter breed is. Voor vandaag staat Fukuoka op het programma. De stad ligt het dichtst bij het vaste land van Azie en is daardoor al zeker 1000 jaar de toegangspoort voor de Chineese en Koreaanse cultuur. Het zonnetje en regen wisselen elkaar af vandaag. Een aantal onder ons besluiten een rustdag aan boord te houden. Naar de kapper, zwemmen of een boek lezen. De shuttlebus brengt ons naar het stadhuis van de stad. Deze omgeving kent een aantal mooie winkelstraten met veel westerse winkels. U loopt gemakkelijk naar het Ohoripark of naar het Sumiyoshi-heiligdom. Morgen verlaten we een dag Japan. Zal even wennen zijn want dit land is zo schoon en de mensen zijn zo vriendelijk en behulpzaam. We verwennen ons deze avond met een diner in de Pinnacle Gril.

Dag 9 – Busan, Zuid Korea

Zuid Korea, wie had ooit gedacht dat we daar ooit een voet aan land zouden zetten! Wij gaan aan land en de lokale metro uitproberen. Een vriendelijke dame helpt ons met de treinkaartjes. Een duidelijk systeem ook in het Engels blijkt later en de dame brengt ons zelfs naar het juiste perron. De wijk Haeudae is een toeristenwijk met hotels, veel lokale restaurants en een mooi goud/geel strand. We brengen een bezoek aan het aquarium waar we ook nu weer wat nieuws van opsteken. Per metro gaan we naar downtown om de vismarkt te bezoeken. Een verzorgde vismarkt met zelfs een apart gedeelte voor schaaldieren. De wijk erom heen is traditioneel en zien het verschil tussen Japan en Zuid Korea duidelijk. Wederom weer een bijzondere dag!

Dag 10 – Sasebo, Japan

De reden dat we na Zuid Korea nog een haven in Japan bezoeken komt omdat China niet toestaat dat we vanuit een Zuid Koreaanse haven rechtstreeks naar China komen. Vandaar nog een haven op het meest zuidelijke eiland Kyushu. En we treffen het hier want er is het Yosakoi Sasebo Dance Festival gaande. Optredens van dansgroepen uit diverse regio’s op 6 verschillende plekken in de stad. We besluiten eerst met de trein naar Huis Ten Bosch te gaan. We stappen letterlijk weer terug in een stukje Nederland. De Nederlanders hebben ooit handel gedreven in dit gedeelte van Japan. Via kasteel Nijenrode komen we binnen en zien o.a. molens, de villa’s uit Wassenaar, de Utrechtse Domtoren, Amsterdamse grachten etc. Het is een thema/attractiepark zelfs compleet met tulpen, klompen, kaas en Nederlands bier. Als we terug in Sasebo komen zien we optredens van diverse groepen. Mooie kostuums, make-up, muziek en dans. Kortom een verassing wat we hier zien!

Dag 11 – Dag op zee

Eindelijk…. We zijn een week aan boord van het ms Westerdam en dit is onze eerste dag op zee.  Een rustdag vandaag! Een beetje bijslapen, ontbijt op bed, sporten, lezingen bijwonen en natuurlijk heerlijk Nederlands…… gezamenlijk koffie drinken. En wederom gezellig dineren tijdens onze 2de formele(gala) avond en een jarige in ons midden. Dat moeten we vieren!

Dag 12 – Dalian, China

Dalian is onze eerste haven in China. We zijn voorbereid dat de paspoortcontrole wat langer kan duren maar dat maakt niet uit want de stad zelf kent niet echt hoogtepunten dus we hebben de tijd. Dalian zelf is een dynamische stad in Noord-oost China en lijkt in vele opzichten op Shanghai. Het heeft een haven, is kosmopolitisch, heeft de status van economische ontwikkelingszone en kent een verleden van buitenlandse overheersing. Vanaf de Westerdam hebben we een goed overzicht over de stad en de shuttlebus zet ons af in het centrum vlakbij het Zhonshanplein. Dit is de bruisende kern van de stad waar vele wegen op uit komen. Het plein is omgeven door een aantal interessante gebouwen met op de achtergrond de wolkenkrabbers. Verder kent de stad nog een aantal pleinen en parken en staat de stad met name bekend om zijn mooie stranden. We lunchen vandaag buiten de deur en maken kennis met de Chinese keuken. Bestellen doen we op ons gevoel en eten van alles wat. Met handen en voeten komen we er wel aan uit en naast dat het eten goed smaakt hebben we niet geheel onbelangrijk vooral veel plezier!

Dag 13 en 14 – Tianjin (Beijing), China

Voor de meeste onder ons de highlight van deze cruise! We verblijven 2 dagen in Beijing waar we de belangrijkste bezienswaardigheden bezoeken. De Chinese Muur oorspronkelijk een serie aarde wallen die door individuele staten waren gebouwd, verrees pas na de vereniging van China onder Qin Shi Huangdi(221-210 v.C). Nu een wereld erfgoed van Unesco en zijn slechts enkele delen gerestaureerd. Een van deze plekken bezoeken we bij Mutianyu. Na onze lunch gaan we per stoeltjeslift naar de muur en wandelen we er rond onder begeleiding van onze Gids Steven en hebben een schitterend uitzicht op een aantal van de wachttorens. Een strak blauwe lucht en ook hier zijn de schitterende herfstkleuren zichtbaar. Na een kop koffie en wat souvenirshopping rijden we richting Beijing voor onze hotelovernachting. We maken kennis met de hectiek van het verkeer, de fietsers, scooters en de duizenden wandelaars op straat. Na een welverdiende nachtrust staat vandaag het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad op het programma. Het plein een uitgestrekte open vlakte in het hart van het moderne Beijing met in het midden van het plein het Mausoleum van Mao, omgeven door  het Nationaal Museum en de Grote Hal van het Volk (de zetel van het Chinese parlement).

Vanuit het plein wandelen we de Verboden Stad binnen. Het is een schitterend architectonisch complex voltooid in 1420. Het paleis biedt een overzicht van de keizerlijke bouwkunsten is voor het keizerlijke China een belangrijk monument waarin gedurende 500 jaar 24 keizers woonden. Het paleis was tot circa 1920 het exclusieve domein van het keizerlijk hof en hoge functionarissen. In 1949 werd het volledig opengesteld voor publiek. We zien diverse paleizen, zalen en de keizerlijke tuinen. Na het bezoek aan de Verboden Stad gaan we naar een Hutong. Een Hutong authentieke woonwijk. We bezoeken het huis van een familie en gaan met een riksja door de woonwijk. Aansluitend genieten we van een lunch in een lokaal restaurant met een fantastisch uitzicht. Helaas zit ons verblijf in Beijing er weer op en gaan we terug aan boord van het ms Westerdam.

Dag 15 – Dag op zee

Vandaag een dag om alle bijzondere indrukken te verwerken en uit te rusten van ons drukke programma in Beijing. Sporten, sauna, jacuzzi wat lezen en gewoon heerlijk genieten van alles aan boord. s’ Avonds hebben we onze laatste gala avond van deze cruise.

Dag 16 – Qingdao, China

Jammer genoeg weer onze laatste haven in China. De stad Qingdao op het schiereiland Shandong. In het buitenland kent men de stad als Tsingtao omdat hier ook het gelijknamige bier wordt gebrouwen. Een charmante stad met Duitse elementen. In 1897 viel de stad onder Duits bestuur onder leiding van keizer Wilhelm en werd in 1922 teruggegeven aan China. We gaan gezamenlijk de stad in en bezoeken Zhanqiapier en zijn verrast hoe druk het is hier. We wandelen wat rond en zien de St Michaelskerk en vinden een leuk steegje met veel vis en insecten die je er kunt eten. Ook het oude gouverneursresidentie is de moeite waard te bezoeken. Best vreemd rondwandelen in een stad in Azië met zoveel Europese gebouwen.

Dag 17 – Dag op zee

Helaas is er een tijd van komen en een tijd van gaan. Onze laatste dag aan boord van de Westerdam. We genieten nog zeker deze zeedag en gaan gezamenlijk lunchen in de Pinnacle Grill. Tussendoor pakken we de koffers in en zelfs aan sporten komen we nog toe vandaag. Ook deze dag vliegt jammer genoeg weer voorbij.

Dag 18 – Shanghai

Na de ontscheping staat onze gids voor vandaag ons al op te wachten. We rijden direct naar het waterstadje Zhujiajiao gelegen in een van de buitenwijken van Shanghai. Het wordt het Venetië van China genoemd. Een sfeervol dorpje en je stapt er jaren terug in de tijd. Gelukkig waren we vroeg dus nog niet te druk! We kunnen het varen niet laten en verkennen het plaatsje per boot. Onze koffiestop en shoppen mag ook vandaag niet ontbreken. Nog wat laatste souvenirs voor het thuisfront. Gedurende de avond genieten we van de prachtige skyline van Shanghai. Eerst per rondvaart langs de Bund over de Huangpu rivier. Later genieten we ook tijdens ons diner van het lichtspektakel. Iets wat je zeker niet mag missen in Shanghai. Letterlijk om 22.00 uur gaat het licht hier uit. Dan moeten we het doen met de gewone stadsverlichting. Wat een bijzondere stad is Shanghai hoor ik meerdere keren vandaag. Dat is het zeker!

Dag 19 – Terugreis naar Amsterdam

Helaas gaan er een aantal onder ons terug naar Nederland en een aantal vervolgens hun reis een stukje verder China in. Zij bezoeken het Terracotta Leger in Xian. Helaas vliegen wij vandaag weer terug naar Amsterdam. Onze blauwe trots staat vertrouwd voor ons klaar op de luchthaven van Shanghai. Een reis om op terug te kijken daar zijn we het gezamenlijk over eens. De verscheidenheid aan havens/bestemmingen, de goede verzorging en service aan boord van de Westerdam (dit zal thuis terug te zien zijn op de weegschaal zijn we bang) en zeker de gezelligheid met de gasten. We gaan elkaar missen……….

Inschrijven voor onze nieuwsbrief

Wilt u de laatste cruise-aanbiedingen en kortingen niet missen? Laat dan uw emailadres achter en blijf op de hoogte van onze acties! U ontvangt bovendien € 25 korting op uw eerste boeking.