Australie en Nieuw-Zeeland november 2017

We zijn vertrokken!

Maandagochtend, 07.00 uur. We zijn met de groep richting het Down Under vertrokken. De incheck was in terminal 3 op Schiphol en we vlogen met Singapore Airlines. Een vrij rustige locatie op Schiphol en de incheck is soepel verlopen. Ik heb met alle gasten kennisgemaakt en iedereen heeft er heel veel zin in. We vlogen eerst naar Singapore. Een vlucht van 12 uur. Hier hadden we een overstap van ca. 1 uur Dit vond iedereen wel spannend maar we kwamen aan op gate B8 en het toestel naar Sydney staat aan gate B4. In 10 minuten lopen stonden we bij onze volgende vlucht. Het is dan ook wel weer prettig om even je benen te strekken voor onze volgende vlucht van 7 uur.

Het was erg slecht weer in Singapore en daarom was onze aansluitende vlucht met een uur vertraagd. Maar uiteindelijk vertrokken we richting Sydney.
Omdat het voor ons gevoel midden in de nacht was sliep iedereen een groot gedeelte van deze vlucht. Om 19.00 uur lokale tijd kwamen we aan. Adriana stond ons op te wachten en zij bracht ons in 20 minuten naar ons hotel. De meeste gingen lekker naar zijn/haar kamer. De avond was verder vrij, dus iedereen kon zelf bepalen of ze nog even de stad in wilden gaan of niet. Ons hotel lag mooi in de binnenstad met het Opera gebouw op nog geen 10 minuten lopen. Al met al ging de hele reis heel voorspoedig.

Sydney en het Opera House

Deze ochtend was iedereen lekker vroeg wakker. Ik hoorde dat er zelfs al vroege vogels een wandeling hadden gemaakt voor het ontbijt. Om 09:00 uur vertrokken we voor de citytour. We hadden prachtig weer en iedereen genoot van de mensen, de prachtige parken en de mooie uitzichten. We hebben lekker gelunched en hadden gratis WiFi. Ik had nu even de gelegenheid om wat foto’s te uploaden. So far.. so good!

Na de lunch vertrokken we richting het Opera House. Hier kregen we een privérondleiding binnen dit ikonisch gebouw. Wat een geschiedenis van de tekentafel tot aan vandaag de dag. Groots en uniek is het aanzicht van dit gebouw dat ontworpen is door de Deense architect Utzon. 220 Inscrijvingen waren binnengekomen op de inschrijving voor het ontwerp van het Opera gebouw. Utzon viel op door zijn unieke vorm en won zo uiteindelijk de wedstrijd. Maar hij ontwierp uiteindelijk alleen de buitenkant en het duurde daarna nog twee jaar voordat de technische haalbaarheid was gerealiseerd. In 1958 begon men met de bouw
Utzon heeft echter nooit het gebouw volledig afgebouwd gezien. Want door politieke beslissingen is zijn ontwerp in 1966 door Australische architecten overgenomen.

Zwaar over begroting en ernstig vertraagd heeft Koningin Elizabeth in 1973 het Opera gebouw geopend zonder één woord de architect Utzon te noemen.Binnen zijn verschillende zalen. De grote Concert Hall heeft 2700 zitplaatsen en het kleinere opera theater heeft 1500 zitplaatsen. Een interessante rondleiding die eindigde voor het opera gebouw. Via de botanische tuin liepen we terug naar ons hotel. Sommige namen een drankje in de bar en andere gingen lekker uitrusten op hun kamer. Vanavond kon iedereen zelf bepalen wat ze wilden gaan doen. Morgen weer vroeg op want dan vertrekken we richting Uluru.

Hierna reden we naar een plek waar we onder het genot van een drankje de zonsondergang tegen de Ayers Rock zouden aanschouwen. Maar helaas schoof een brede stroom wolken voor de zon waardoor het hele spectakel wat tegenviel. Maar de dag werd afgesloten met een dessert barbecue. Een prachtig onweer in de verte maakte de avond compleet.

Met Virgin Atlantic vlogen we vanmorgen van Sydney naar Ayers Rock. Veel gasten besloten om een groot gedeelte van de bagage in het hotel achter te laten want we komen hier nog een keertje terug voordat we aan boord gaan van de Noordam. De regels voor wat vloeistoffen betreft zijn op deze binnenlandse vluchten veel minder scherp dan op de internationale vluchten. Flesjes water mochten gewoon mee. Na 3,5 uur vliegen kwamen we aan. Onze buschauffeur stond ons op te wachten en bracht ons naar het hotel.

Twee rotsformaties zijn de belangrijkste bezienswaardigheden hier: Ayers Rock en Kata Tjuta. Beide liggen in het nationale park .
Vanmiddag bezochtten we eerst de Kata Tjuta. In de volksmond de Olga’s genoemd. De chauffeur die gelijk ook onze gids was sprak nogal met een dialect dus onderweg veel vertaald voor diegene die hem niet zo goed verstonden. We begonnen met een pittige wandeling. Hellend en op oneven ondergrond in een behoorlijke warmte. Niet iedereen haalde het eindpunt maar dat was geen enkel probleem want we liepen dezelfde weg terug.

De volgende ochtend moesten we vroeg op. Om 04.50 uur vertrokken we met de bus weer richting het nationale park om de zonsopkomst te zien. Gelukkig geen wolkje aan de lucht dit keer. Met een kopje koffie of thee wachtten we op het natuurfenomeen. Er zijn wel honderden foto’s genomen. Wat is het hier toch prachtig! We keerden terug naar het hotel om te ontbijten en uit te checken.

Vanmorgen hebben we de Ayers Rock bezocht. De Aboriginals noemen hem de Uluru wat voor hen een heilige berg is. We leerden veel over deze bijzondere plek. De aboriginals hadden/hebben veel mythologische verhalen bij elke spleet en uitholling in de berg. En elk verhaal heeft een moraal waar het specifiek om ging.

Op dit moment leeft er vlakbij de berg nog een aboriginal gemeenschap van ca. 250 personen. Deze gemeenschap heet de Anangu en de mythologie waarmee de rots is verbonden is de Tjukurpa. De aboriginals hadden geen schrift en dus gebruikten ze de rots om de mythologie door te geven. Gaandeweg de ochtend gaat deze plek toch wel indruk op je maken. Vooral als je je realiseerd dat de rotsformaties zelf 600 miljoen jaar oud zijn en dat ze de laatste 10.000 jaar bewoond werden door de aboriginals die hier in deze woestijn overleefden. Met hun boemerangs en speren joegen ze op de dieren en de vegetatie was voldoende om te overleven.

We maakten twee korte wandelingen aan de voet van de berg. De berg is 348 meter hoog, 3,6 km lang, 1,9 km wijd en heeft een omtrek van 9,4 km. Voor de lunch keerden we weer terug naar het hotel waarna we de transfer naar de luchthaven hadden voor onze vlucht naar Cairns. We verlaten het rode binnenland met nieuw opgedane kennis over een eeuwenoude beschaving.

Great Barrier Reef

Vandaag een nieuw hoogtepunt van deze reis: de Great Barrier Reef. Dit koraalrif ligt ongeveer 50 km uit de Noord-Oost kust van Australië en strekt over een lengte van 2300 kilometer! Het is niet een aaneengesloten rif maar het bestaat uit 2900 individuele koraalriffen. Het hele rif is een nationaal park en kan alleen op bepaalde delen bezocht worden. De grotere schepen met vooral de Aziatische groepen gaan naar Green Island. Wij vaarden met een catamaran zeilschip om 08.30 uur weg en na ongeveer 2,5 uur varen kwamen we aan bij een soort zandbank; Michaelmas Bay. Met een kleine tenderboot kan je hier aan land gaan. Het stinkt behoorlijk naar vogelpoep want er broeden meerdere soorten vogels. Hier is het rustiger dan op Green Island. Iedereen die wou snorkelen kregen aan boord uitleg en konden hun snorkels, flippers en een lycrasuit pakken.

Een paar van mijn gasten hadden al sinds zij hun zwemdiploma hadden gehaald niet meer gezwommen. Laat staan ooit gesnorkeld. Maar ik wist ze te overtuigen om samen deze unieke kans te pakken. Nadat we ons aan boord in de pakken hadden gehezen gingen we aan land. Daar kregen we de reddingsvesten om en lieten we ons in het water glijden. Even wennen aan het gevoel en de beste manier om in het water te liggen ging het iedereen prima af. Wat een prachtige onderwaterwereld! Je zag alle soorten koraalen en vissen. Sommige hebben zelfs een babyhaai en schildpadden gezien. Je had alle tijd om te snorkelen. Aan boord werd een lunchbuffet klaargezet en daarna gingen we aan boord van een semi submarine. Een bootje waarvan het grootste gedeelte onder water ligt en waar je door grote ramen onder water naar het koraal kon kijken. Dus ook als je niet ging snorkelen had je de gelegenheid het koraal te zien. Tegen 17.00 uur waren we weer terug in de haven van Cairns. Iedereen heeft genoten van deze dag. ‘s Avonds ging ieder zijn/haar eigen gang en genoot van de verschillende restaurantjes in de buurt van het hotel.

Kurunda

Vandaag had iedereen een dag ter vrije besteding. Maar voor vertrek hebben wij alle gasten een excursievoorstel gedaan voor tijdens de cruise maar ook deze dag. Alle gasten hadden zich aangemeld voor deze volle dagexcursie naar het regenwoud. Eerst namen we de panoramische treinrit van Freshwater station naar Kuranda. Tijdens deze 1,5 uur durende treinrit hadden we prachtige uitzichten over de bergen, valleien en de kustlijn. Eenmaal aangekomen in Kuranda kregen we een uur de tijd om wat rond te lopen in dit van oorsprong hippie-achting dorpje. Nu vooral geschikt om wat souvenirs te kopen. Hierna gingen we naar het rainforest station. Aan de hand van verschillende activiteiten kregen wij informatie over de flora en fauna van dit regenwoud en de Aboriginals die in deze regio woonden. Zo maakten we een rit per amfibievoertuig, bezochten we een klein dierentuin waar we de Koala’s, kangoeroe’s en dingo’s konden zien, een dansvoorstelling van de aboriginals en we leerden van een aboriginal hoe je een boemerang en speer moest gooien. Hier was ook de kans om zelf een Koala vast te houden en op de foto te gaan. In heel Australië is het alleen in deze regio (Queensland) toegestaan om een Koala vast te houden. We sloten de dag af met een gondelbaan over de boomtoppen naar beneden. De laatste nacht in Cairns voordat we morgen weer naar Sydney vliegen.

Aan boord van het ms Noordam

Nadat we nog één nachtje in Sydney zijn verbleven gingen we aan boord van de Noordam. Een paar van onze gasten gingen samen gezellig uit eten en kregen daar de tip van een Nederlandse jongen om naar de hoogste verdieping van het ShangriLa hotel te gaan. Vanaf daar hadden ze een prachtig uitzicht over de stad. De meesten van ons zagen ernaar uit om niet meer vanuit een koffer te hoeven leven. Na de inschepingsrituelen als o.a de lifeboatdrill vertrokken we richting de oceaan. De Noordam vertrok vanaf White Bay Terminal. Hierdoor voerden we onder de Harbourbridge door, langs het Opera House. De waaghalzen die een klim maaktten bovenop de beug zwaaiden ons uit en met een luide scheepshoorn namen we afscheid van deze prachtige stad.

Melbourne

Onze eerste haven tijdens deze cruise is Melbourne. Onze gids Birgitta kwam uit Vlaanderen en sprak dus Nederlands.
We maakten eerst een tour door de binnenstad van deze metropool van ruim 4 miljoen inwoners. Melbourne staat bekend als een zeer leefbare stad met stranden aan de ene kant en groene bergen aan de andere kant. Sportief en heel gezellig. We kregen van onze gids veel informatie over de geschiedenis van deze stad. Zo zijn er vier gebeurtenissen in de geschiedenis die van groot belang zijn geweest. 1: De Goldrush die ook in deze regio rond 1835 veel gelukszoekers aantrok.
2: De internationale tentoonstellingen van 1880 en 1888. Deze zette Melbourne op de internationale kaart.
3: 1901 was Melbourne de hoofdstad ban Australië. Er was (en is eigenlijk nog steeds) grote rivaliteit tussen Melbourne en Sydney. Mede door deze rivaliteit is uiteindelijk Canberra tot hoofdstad van Australië gekozen. Deze stad ligt bijna tussen deze twee steden in.
4: De 10 Pound policy. Dit bedrag moest men betalen om na de tweede wereld oorlog te emigreren naar Australie. Men kwam dan altijd als eerste in Melbourne aan. Dit is de reden waarom rondom Melbourne veel mensen wonen met een Europese achtergrond.

Wij bezochten o.a. het herdenkingsmonument van de eerste en tweede Wereldoorlog en het huisje van de ouders van Thomas Cook.Hierna reden we naar de Yarra Valley. Een prachtig groen glooiend achterland waar veel wijndomeinen hun wijnen produceren. Ook wij bezochten een wijnhuis en konden een paar verschillende wijnen proeven. Na de wijnproeverij hadden we nog tijd om met onze gids door een paar verborgen passages te lopen met prachtige victoriaanse ornamenten. Oud en Nieuw architectuur vloeit in deze stad moeiteloos in elkaar over. Tegen het einde van de middag keerde we weer terug bij het schip.

Milford Sound

Na twee rustige zeedagen waar iedereen zijn/haar eigen programma draaide hadden we vandaag onze derde zeedag maar dit keer met een prachtig uitzicht. Vanochtendvroeg ging om 07.00 uur de boeg open voor alle gasten want we zouden heel vroeg de Milford Sound invaren. Een prachtig ruige inham welke gevormd is door een rivierdelta dat volgelopen is door de eeuwen heen. Dat is dan ook het verschil tussen een sound en een fjord. De Milford Sound gaat dan ook niet zo diep het land in en je moet dus vroeg uit de veren om de ruige kustlijn te zien. Nadat we de Milford Sound hebben verlaten voeren we het Fjordland National park in. Hier gingen we eerst de Doubtful Sound in om 11.15 uur en om 14.00 uur voeren we de Dusky Sound in. De hele dag werd er volop foto’s genomen want je had steeds een ander uitzicht. We hadden prachtig weer dus konden we de besneeuwde bergtoppen aan de horizon ook zien.

Dunedin en haar royal albatrossen

De kapitein en de loods hadden vanmorgen wat stuurmanskunst nodig om het schip bij Port Chalmers binnen te loodsen.
Prachtige groene heuvels gaven ons meteen al een heel ander beeld dan wat we tot nu toe gezien hadden. Dunedin kent haar oorsprong uit Schotland. Wij gingen vandaag op een wildlife excursie. Eerst bezochten we het enige reservaat ter wereld waar de Royal albatros aan land broedt. Je staat soms versteld hoe geweldig sommige dieren zijn en hoe weinig je er eigenlijk over weet. De gids gaf ons veel informatie over deze gigantische zeevogels. Ook vanuit Nederland kan je via een webcam op de nesten meekijken.  Hierna maakten we per boot een tochtje langs de kustlijn en zagen we de albatros vliegen en op de rotsen lagen de zeehonden en zeeleeuwen te rusten.

Een uniek stukje natuur op een unieke plek op de aarde!

Akaroa, Christchurch, Nieuw-Zeeland

In september 2010 en in februari 2011 werd Christchurch getroffen door twee grote aardbevingen.
De beelden van de deels ingestorte kathedraal zijn de hele wereld over gegaan. Nadat we door onze tender van 08.00 uur aan het vaste land in Akaroa waren afgezet gingen we met de bus naar Christchurch. Een prachtige rit van 1,5 uur. Akaroa ligt eigenlijk in de krater van een oude vulkaan. We moesten dus eerst de kraterrand over voordat we op wat vlakker land kwamen. Dat Christchurch er nog niet bovenop is gekomen werd ons wel duidelijk. Grote delen in de binnenstad waren leeg of waren een bouwplaats. Veel gebouwen stonden nog in de steigers. Per oude tram maakten we een korte rondrit door de stad. Na de lunch en wat vrije tijd maakten we een kort boottochtje per punter door één van de parken van Christchurch. Al met al best indrukwekkend als je je realiseert dat alles wat door een mensenhand in de afgelopen eeuwen is opgebouwd door de natuur in een paar seconden kan worden verwoest.

Souvignon Blanc

Vandaag lagen er met het schip in het hart van de beroemde Nieuw Zeelandse Sauvignon Blanc. Vanuit Picton bezochten wij vandaag een aantal wijndomeinen en konden we een aantal wijnen uit iedere wijngaard proeven.

Wellington

Sinds 1865 de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Vanmorgen aangekomen en we varen om 17.00 uur weer weg. Na al het natuur van de afgelopen dagen zijn we vandaag in het regeringscentrum van Nieuw Zeeland. Jennifer Looman was onze gids vandaag. Een leuke vrouw met Nederlandse roots want haar vader was een Nederlander die in 1950 naar Nieuw Zeeland was geëmigreerd.
Zelf sprak ze niet veel Nederlands maar ze wist veel te vertellen over Wellington. Zo bezochten we eerst het parlementsgebouw met de bibliotheek. Nieuw Zeeland was het eerste land ter wereld waar de vrouwen ook stemrecht kregen. Op dit moment hebben ze ook een vrouwelijke minister president. Na het bezoek van het parlementsgebouw reden we naar de botanische tuin en namen we de kabeltram naar beneden. We sloten onze excursie af met een rondleiding door het Te Papa Tongarewa museum. Een prachtig museum met veel exposities over de geschiedenis van Nieuw Zeeland.

Napier

Een aardbeving van 7,8 op de schaal van Richter in 1931 met de daaropvolgende vuren hebben het grootste gedeelte van Napier’s centrum vernietigd. De stad werd herbouwd, voornamelijk ik Art Deco stijl. Dit maakt Napier vandaag de dag tot een aantrekkelijke stad om te bezoeken. Na een sightseeing tour door het centrum reden we naar het vruchtbare buitengebied van Napier waar veel aardbeien, appels en peren worden geteeld. Ook groeit hier meer dan 80 % van de landelijke kweek van Merlot, Cabernet Sauvignon en Syrah druiven. Wij bezochten de Black Barn wijngaard waar we weer een aantal wijnen mochten proeven. Naar ons idee hadden deze wijnen meer karakter maar dat kon ook komen door de enthousiaste manier waarop de familie die deze wijngaard runt.

Hierna konden we een ander natuurproduct proeven: honing. Dit was weer eens wat anders dan al die wijnen en de smaak was heel bijzonder. Na een stop op de Te Mata Peak met een prachtig uitzicht over de kustlijn van Hawke’s Bay keerden we weer terug naar het schip. Het was een fantastische reis, wij kijken al uit naar de volgende begeleide cruisetours in 2018!

Inschrijven voor onze nieuwsbrief

Wilt u de laatste cruise-aanbiedingen en kortingen niet missen? Laat dan uw emailadres achter en blijf op de hoogte van onze acties! U ontvangt bovendien € 25 korting op uw eerste boeking.